Microsoft helpdesk fraude !

Beste klanten,

ik werd deze morgen weer eens opgebeld door een zogenaamde behulpzame helpdeskmedewerker van Microsoft.
Dat doen ze zo : vanuit het buitenland belt een Engelssprekende ‘Microsoft-medewerker’ die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt je om toegang te geven tot je computer, installeert kwaadaardige software op je computer, en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via online bankieren. Zodra de software op je computer staat, kunnen ze die ook blokkeren als je weigert te betalen. 

Haak meteen in
Microsoft verklaart dat het bedrijf nooit uit zichzelf contact met klanten zoekt. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen. De politie adviseert mensen die een telefoontje krijgen van iemand die zegt van Microsoft te zijn, direct de verbinding te verbreken. Een gouden regel is ook om nooit in te gaan op verzoeken om wachtwoorden te delen of bankgegevens te communiceren. De bank zal dit nooit vragen (zal eerder vragen om even langs te komen) en Microsoft zal jou nooit zelf opbellen, laat staan om logins en paswoorden vragen.

Daarom geven oplichters van ‘Microsoft-helpdesk’ niet op
Deze oplichtingspoging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld gekost. In 2016 werden 1.100 mensen slachtoffer van de oplichters, voor een bedrag tot 7 miljoen €. Dus dit blijft nog steeds een lucratieve business voor hen, waar nog steeds veel mensen in meegaan, uiteraard vaak uit onwetendheid.